Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać nowe tematy, komentarze.
Zaloguj się lub zarejestruj się aby dodawać wypowiedzi.
osobnik | treść posta |
---|---|
11 grudnia 2007 wpisujcie zasady gier, które znacie, wszystkie sopostrzeżenia i niejasności ich dotyczące.
|
|
11 grudnia 2007 POKER
Gracze Chociaż nie ma określonego limitu liczby uczestników, w pokerze powinno brać udział od 2 do 8 graczy, a optymalna ich liczba to 5. Karty Pełna talia kart (52 karty). Jeżeli graczy jest mniej niż pięciu zaleca się stosowanie talii o mniejszej ilości kart (od 48 do 24 ze skokiem co 4 karty tzn. odejmując wszystkie 4 karty o danej wartości). Starszeństwo kart od asa do dwójki (w niektórych odmianach przyjmuje się, że as jest kartą najmłodszą o wartości 1). Nie ma starszeństwa kolorów. Cel gry Celem gry jest uzyskanie jak najwyższej kombinacji pięciu kart, które można kombinować według: kart tej samej wartości, tego samego koloru lub według sekwensu (kolejno wzrastających wartości kart). Znaczenia układów Poniżej podane jest 9 możliwych układów, od najmniej do najbardziej wartościowego. Hierarchia ta wynika ze względnej częstości występowania poszczególnych układów. Lp. nazwa w j. angielskim nazwa w j. polskim opis 1 No pair bez pary Najmniej ceniony układ kart. O wartości w stosunku do innych układów przesądza wartość najstarszej posiadanej karty. Jeżeli wszyscy gracze mają "bez pary" o wygranej decyduje najstarsza karta; jeżeli jest kilku graczy, którzy mają takie same najwyższe karty, to decyduje o wygranej między nimi karta druga lub nawet trzecia; jeżeli wszystkie pięć kart jest jednakowych, następuje podział puli 2 One pair para sytuacja, gdy pośród pięciu kart znajdują się dwie karty o tej samej wartości, np.: Walet, dwa Króle, siódemka i czwórka; jeżeli dwóch graczy ma parę, to zwycięża posiadacz pary składającej się z kart o wyższej wartości; jeżeli pary są takie same decyduje najstarsza z pozostałych kart 3 Two pair dwie pary jeżeli dwóch graczy posiada dwie pary, to o zwycięstwie decyduje wartość najstarszej pary; jeżeli ich wartość jest taka sama , o zwycięstwie decyduje wartość drugiej pary lub ewentualnie piąta karta w przypadku takich samych obu par 4 Three of a kind trójka trzy karty tej samej wartości; w przypadku, gdy więcej graczy ma trójki, o wygranej decyduje wartość kart składających się na tą trójkę (nie ma możliwości wystąpienia dwóch trójek tej samej wartości) 5 Straight strit/sekwens sytuacja pięciu kolejno następujących po sobie kart, niezależnie od ich koloru. Najwyżej cenionym stritem jest tzw. strit asowy, zawierający: asa, króla, damę waleta i dziesiątkę; strit o najmniejszej wartości to strit piątkowy: 5, 4, 3, 2 i as (liczony jako 1). W przypadku dwóch stritów, o zwycięstwie decyduje najstarsza karta 6 Flush kolor pięć kart należących do tego samego koloru, np. pięciu trefli; nie odgrywa roli kolejność kart; w przypadku dwóch posiadanych kolorów wygrywa ten, który ma w swoim kolorze najstarszą kartę, ewentualnie o zwycięstwie decyduje karta druga, trzecia, czwarta, lub piąta 7 Full haus ful jednoczesna kombinacja trójki i pary; o zwycięstwie między fulami decydują wartości trójek wchodzących w ich skład 8 Four of a kind kareta cztery karty tej samej wartości; najstarsza kareta to cztery asy 9 Straight flush poker jednoczesna kombinacja strita i koloru, czyli pięć kolejnych kart tego samego koloru; najsłabszy poker to: 5, 4, 3, 2 i As w tym samym kolorze; najstarszy poker to: As, Król, Dama, Walet i Dziesiątka w tym samym kolorze, tzw. królewski poker (royal flush); przy kilku pokerach wygrywa ten z najwyższą kartą Powyższa hierarchia dotyczy pokera rozgrywanego pełną talią 52 kart. Przy grze skróconą talią kart hierarchia ta ulega zmianie zgodnie z poniższą tabelą: Liczba kart 52 48 44 40 36 32 Hierarchia -52 karty poker kareta ful kolor strit -48 kart poker kareta kolor ful strit -44 karty poker kareta kolor ful strit -40 kart poker kareta kolor ful strit -36 kart poker kareta kolor ful strit -32 karty poker kolor kareta ful strit Rozdanie Pierwszego rozdającego wybiera się losowo. Tasuje on karty i daje do przełożenia. Przed rozdaniem kart rozdający daje hasło do uiszczenia podstawowej stawki (równej stawce minimalnej uzgodnionej przed rozpoczęciem gry). Następnie każdemu z uczestników rozdaje pojedyncze karty zgodnie z ruchem wskazówek zegara, do momentu aż każdy z nich otrzyma po pięć kart. Resztę kart odkłada zakryte na stole. Gra Gracze po otrzymaniu kart decydują się na dalszą grę lub pasują. Grę otwiera gracz siedzący na lewo od rozdającego. Może on pasować (tzn. wycofać się z gry) lub otworzyć grę. Pasujący traci stawkę wejściową, a kolejka przechodzi na następnego gracza zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Otwierając grę, gracz deklaruje swoje wejście do puli stawką większą od minimalnej i nie większą od maksymalnej (również wcześniej uzgodnionej). Po otwarciu puli każdy z graczy ma trzy możliwości: pasować, utrzymać stawkę poprzednika lub przebić stawkę. Pasowanie oznacza dla gracza koniec gry i utratę stawki wejściowej. Utrzymanie stawki poprzednika oznacza wpłatę do puli w wysokości stawki poprzednika i prawo do dalszej gry i licytacji. Przebicie stawki oznacza wpłatę wyższej stawki. Podwyższona stawka jest obowiązująca dla następnych graczy chcących brać udział w dalszej grze. Kto nie chce lub nie może się podporządkować, musi pasować, tracąc dotychczasowy wkład. Kolejkę zakładów może zakończyć tylko pasowanie lub utrzymanie stawki przez wszystkich graczy, lub też sytuacja, gdy po podwyższeniu stawki wszyscy gracze pasują lub tylko utrzymują zwiększoną stawkę. Po pierwszej licytacji, wszyscy gracze aktywni (ci, którzy nie pasowali) mają prawo do wymiany części lub wszystkich swoich kart. Pierwszy wymienia najbliższy aktywny gracz po lewej stronie rozdającego. Po oddaniu określonej liczby kart, rozdający musi mu dać taką samą liczbę kart z talonu zakrytego. Nie ma obowiązku wymiany kart. Może zaistnieć sytuacja, że zabraknie kart na wymianę, wtedy wykorzystujemy, po przetasowaniu, karty odrzucone przez innych graczy. Po wymianie kart następuje druga kolejka zakładów. Prawo do otwarcia ma znowu najbliższy gracz aktywny siedzący po lewej stronie rozdającego. Przebieg drugiej licytacji jest identyczny jak pierwszej, z tym że udział w niej biorą tylko ci gracze, którzy wcześniej nie spasowali. Po drugiej licytacji należy ustalić zwycięzcę rozgrywki. Sprawdzenie może nastąpić z wyłożeniem kart lub bez. Jako pierwszy wykłada karty ostatni podwyższający stawkę lub otwierający drugą licytację. Kolejni gracze wykładają swoje karty, jeżeli uważają, że mają wyższe lub jeśli było tak uzgodnione. Każdy z graczy może objaśnić, co ma lub może tego nie robić. Posiadacz najwyższej kombinacji bierze całą pulę. Jeśli jest dwóch takich graczy, to dzielą oni pulę między sobą. W przypadku, gdy pozostanie niepodzielna reszta, przechodzi ona do następnej puli. Jeżeli w czasie drugiej licytacji wszyscy gracze z wyjątkiem jednego pasują, bierze on całą pulę i nie ma obowiązku ujawnić swoich kart. Po określeniu zwycięzcy kolejny gracz siedzący po lewej stronie rozdającego jest nowym rozdającym i gra rozpoczyna się od nowa. |